Konsumenci nie wyobrażają już sobie robienia zakupów bez użycia karty płatniczej. Łatwość zawarcia i opłacenia transakcji przyspiesza sprzedaż i zwiększa atrakcyjność oferty. To następnie przekłada się na wpływy do kasy przedsiębiorcy. Pozostaje pytanie jaki terminal wybrać, czy są ukryte koszty? W tym artykule przedstawimy rodzaje terminali płatniczych, wady i zalety oraz obsługę terminali FirsData (Polcard) i eService w systemie Veritum. ·

Rodzaje terminali płatniczych

Czym jest terminal płatniczy?

Terminal płatniczy POS (point of sale – punkt handlowy) – to urządzenie pośredniczące w płatnościach bezgotówkowych. Dokonuje się ich za pomocą kart płatniczych, elektronicznie czy BLIK-iem. Posiadają opcje transakcji zbliżeniowych, co jest wykorzystywane przy płatnościach smartfonem.

Podział terminali płatniczych

Każdy terminal płatniczy musi być połączony z internetem. W związku z tym wyróżniamy kilka metod łączności:

  • LAN – połączony za pomocą kabla z siecią w miejscu lokalizacji – terminale stacjonarne
  • WIFI – połączony za pomocą sieci WIFI, stosowany przy terminalach bezprzewodowych
  • GPRS – terminale wykorzystujące kartę SIM. Ten rodzaj łączności stosowany jest w terminalach stacjonarnych jak i bezprzewodowych
  • Bluetooth – wykorzystuje łącze Bluetooth do połączenia z bazą, która następnie spięta jest przez kabel z internetem w miejscu lokalizacji

Powyżej przedstawiliśmy podział terminali płatniczych ze względu na rodzaj łączności z siecią. Teraz przyporządkujemy terminale do rodzaju wykonywanej pracy. W tym miejscu możemy wyróżnić kilka modeli terminali płatniczych:

  • terminal stacjonarny (LAN lub GPRS) – potrzebują być stale podłączone do prądu. Sprawdzają się np. w sklepach, hotelach, punktach usługowych
  • terminal bezprzewodowy (WIFI, GPRS, Bluetooth) – składają się z bazy dokującej i czytnika z wbudowaną klawiaturą. Wykorzystywane w restauracjach, kawiarniach, tam gdzie podchodzimy z terminalem do klienta
  • terminal mobilny (GPRS) – posiadają wytrzymałą baterię. Sprawdzają się zwłaszcza, gdy prowadzimy firmę będącą w ruchu, np. taksówkarz, dostawca pizzy
  • terminal mPOS – niewielki czytnik kart płatniczych połączony z urządzeniem mobilnym np. tabletem czy smartfonem. Stosowany podobnie jak przenośny, lecz jego funkcje ograniczają się tylko do przyjmowania płatności. Nie doładujemy na nim telefonu, ani nie skorzystamy z usługi cashback.

Na co zwrócić uwagę wybierając terminal płatniczy?

Na rynku jest wiele modeli terminali płatniczych. Przy wyborze powinniśmy kierować się specyfiką własnego biznesu i warunkami w jakich ma pracować terminal. Należy zwrócić uwagę również na kilka aspektów opisanych poniżej.

Zalety i wady posiadania terminala płatniczego

Korzyści płynących z wykorzystania każdego rodzaju terminala płatniczego jest wiele. Do najważniejszych możemy zaliczyć zwiększenie utargu (z danych wynika, że klienci płacący kartą płatniczą wydają ok. 15% więcej), wzrost atrakcyjności oferty (wielu ludzi nie nosi już przy sobie gotówki), zmniejszenie kosztów obsługi gotówki, zwiększenie prestiżu, łatwa integracja z innymi systemami operatora.

Z wad możemy wyróżnić koszty związane z opłatami za obsługę terminala płatniczego oraz ryzyko ewentualnej awarii.

Koszty obsługi terminali płatniczych

Zazwyczaj terminale stacjonarne i mobilne są dzierżawione, generując comiesięczną płatność za użytkowanie sprzętu na czas trwania umowy. Możemy przyjąć, że średni miesięczny koszt dzierżawy terminala to ok. 50 zł, niezależnie od liczby wykonanych transakcji. Oprócz kosztu dzierżawy doliczyć musimy prowizję za transakcje jakie może ponosić firma. Na prowizje składają się:

– marża agenta rozliczeniowego (opłata groszowa lub płaska) – dolicza określoną opłatę np. 5 groszy do prowizji bankowej niezależnie od kwoty transakcji. Na rynku można znaleźć dostawcę z zerową wartością tej marży
– opłata interchange – opłata pobierana przez banki. Dobrą wiadomością jest, że od 2015 roku wysokość opłaty interchange obniżono do 0,2-0,3% wartości transakcji, co przekłada się na tańsze płatności bezgotówkowe
– opłata systemowa, pobierana przez organizacje płatnicze typu Visa, czy Mastercard

Koszty obsługi terminali płatniczych są zależne od rodzaju pozyskania terminala. Terminal możemy kupić lub dzierżawić, wybór należy do przedsiębiorcy. Każdy dostawca kieruje się własnym cennikiem terminali płatniczych, różne ma również koszty utrzymania. Z tego powodu trudno jednoznacznie wskazać, ile kosztuje terminal płatniczy i ile wynoszą wszystkie koszty jego użytkowania.

Aktualnie w Polsce są uruchomione programy wsparcia, dzięki którym można opłaty za terminal płatniczy obniżyć nawet do zera. Takim programem jest np. Polska Bezgotówkowa.

Obsługa terminali płatniczych FirstData (Polcard) i eService w systemie Veritum

Jak wygląda obsługa terminala? Po włączeniu, do terminali przekazywana jest automatycznie kwota do zapłaty kartą płatniczą. Sprzedaż jest zatwierdzana akceptacją płatności, a dane o transakcji płatniczej są zapisywanie w bazie danych. Ustawienia terminala kart płatniczych w systemie Veritum parametryzuje się analogicznie jak dla drukarki fiskalnej. Tworzy się plik ini dla danego stanowiska. W opisie punktów sprzedaży detalicznej oraz w opisie stacji paliw są wówczas dostępne do włączenia opcja „obsługa terminala kart płatniczych”.

W celu uzyskania technicznych informacji o obsłudze terminali FirstData (Polcard) czy eService zapraszam do pozostawienia informacji w formularzu kontaktowym poniżej.

Podsumowując: Wybierając terminal należy zwrócić uwagę na kilka czynników: jak ma być wykorzystywane urządzenie (stacjonarnie czy mobilne), jakość połączenia internetowego, rodzaj urządzenia, forma korzystania (dzierżawa czy zakup), wiarygodność dostawcy, wysokość prowizji od transakcji, stawki operatora, promocje banków czy udział w programach typu Polska Bezgotówkowa.

Chcesz poznać więcej szczegółów? Zostaw kontakt, oddzwonimy!

Poznaj nas bliżej