Pokazaliśmy w poprzednim artykule jakie wizje roztaczali przed nami eksperci w przeszłości. Mówimy im ‘Sprawdzam!’ i wskazujemy które trendy mają szanse faktycznie utrzymać się w kolejnych latach. ·

Ocenę trafności rozpocznijmy od wymienienia trendów, które wynikają z przedstawionych przez nas prognoz rozwoju, oraz zestawienia ich dekadami ze szczegółowym opisem.

Wiodące trendy – prognozy z przeszłości

Rozwiązania komunikacyjne (internet, telefon, GPS)

Lata 90 XX wieku

Telefonia komórkowa i komunikacja satelitarne będą powszechne

I dekada XXI wieku

Dalszy wzrost znaczenia komunikacji oraz nacisk na internet. Technologie GPS oraz systemy śledzenia przesyłek zwiększą efektywność i bezpieczeństwo

II dekada XXI wieku

Aplikacje online do zarządzania oraz informacji pasażerskiej będą powszechne.

Nowoczesne źródła napędu

Lata 90 XX wieku

Nadzieje pokładane w napędzie elektrycznym, wodorowym, słonecznym oraz maglevie (kolej magnetyczna)

I dekada XXI wieku

Powstaną ekologiczne technologie wodorowe oraz hybrydowe, w odpowiedzi na kryzys paliwowy.

II dekada XXI wieku

Wodorowe ogniwo paliwowe lub spalanie wodoru ma być całkowicie ekologicznym paliwem przyszłości.

Naped elektryczny

Lata 90 XX wieku

Napęd elektryczny postrzegany jeszcze w ogólnej grupie ‘nowych źródeł napędu’

I dekada XXI wieku

Napęd elektryczny wymieniany jako rokujący największe nadzieje, będący jednocześnie ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem

II dekada XXI wieku

Wzrost znaczenia pojazdów elektrycznych i do 2019 pełna elektryfikacja samochodów pasażerskich.

Nowe typy pojazdów

Lata 90 XX wieku

Pojazdy będą autonomiczne, pojawią się prywatne wehikuły latające, PRT i kapsuły transportowe

I dekada XXI wieku

Koncepcja personalnych pojazdów elektrycznych

II dekada XXI wieku

Nastąpi szybki rozwój technologii autonomicznych, dronów pasażerskich, wielkogabarytowego transportu kosmicznego.

Rozwój infrastruktury – tendencje światowe

Lata 90 XX wieku

Ma powstać sieć tuneli w miastach i pomiędzy kontynentami, powstaną nowe drogi i lotniska.

I dekada XXI wieku

Globalizacja handlu spowoduje powstanie nowych lotnisk i portów ale również wzrost bezpieczeństwa i rozwój technologii.

II dekada XXI wieku

Nastąpi wzrost ilości autostrad, mostów i tuneli. Zwraca się uwagę na potrzebę ujednolicenia rozwiązań transportowych w skali ponad-regionalnej i krajowej.

Rozwój infrastruktury w Polsce

Lata 90 XX wieku

Zmiany ustrojowe w Polsce wymuszą rozwój infrastruktury.

I dekada XXI wieku

Tabor w Polsce będzie zmodernizowany przez prywatnych przewoźników.

II dekada XXI wieku

Rozwiązania administracyjne w Polsce odbudują utracone sieci połączeń.

Transport pozostały niż autobusowy

Lata 90 XX wieku

Wzrośnie rola przede wszystkim transportu lotniczego i związanego z nim intermodalnego. Docelowo zaniknie użycie samochodów prywatnych.

I dekada XXI wieku

Transport lotniczy pasażerski będzie coraz dostępniejszy i popularniejszy. Dostrzega się też znaczenie transportu kolejowego, wydajniejszego od pozostałych lądowych

II dekada XXI wieku

Zanikną tradycyjne środki transportu osobistego a wzrośnie znaczenie intermodalnego (rowery, hulajnogi). Transport lotniczy, morski i kolejowy – stałe i niezagrożone znaczenie.

Ekologia i rozwój zrównoważony

Lata 90 XX wieku

Nowe technologie zmniejszą korki i zanieczyszczenia. Stworzą się miasta ekologiczne i przyjazne pieszym.

I dekada XXI wieku

Paliwa alternatywne jak LNG i biopaliwa zyskają na znaczeniu.

Inwestycje w auta elektryczne i hybrydowe zmniejszą emisję CO2

II dekada XXI wieku

Transport publiczny jest ekologiczną odpowiedzią na zmiany klimatyczne. Współdzielenie pojazdów stanie się oczywistością.

Ekologia i rozwój zrównoważony

Lata 90 XX wieku

Nowe technologie zmniejszą korki i zanieczyszczenia. Stworzą się miasta ekologiczne i przyjazne pieszym.

I dekada XXI wieku

Paliwa alternatywne jak LNG i biopaliwa zyskają na znaczeniu.

Inwestycje w auta elektryczne i hybrydowe zmniejszą emisję CO2

II dekada XXI wieku

Transport publiczny jest ekologiczną odpowiedzią na zmiany klimatyczne. Współdzielenie pojazdów stanie się oczywistością.

Transport publiczny

Lata 90 XX wieku

Rozwój transportu masowego zredukuje emisje spalin i obniży koszty. Transport ten będzie coraz szybszy i sprawniejszy.

I dekada XXI wieku

Prognozuje się ekspansję transportu miejskiego (metro, tramwaje, autobusy) w związku ze zwiększeniem ludności miast. Świadomość ekologiczna pasażerów wymusi niskoemisyjne rozwiązania.

II dekada XXI wieku

Rola transportu publicznego wzrośnie. Poprawi się jego dostępność i wydajność, przewiduje się współdzielenie również autobusów.

Rozwiązania biznesowe

Lata 90 XX wieku

Zarządzanie pojazdami ma być bardziej efektywne dzięki nowym technologiom. Prywatyzacja rynku w Polsce doprowadzi do efektywności i różnorodności usług

I dekada XXI wieku

Firmy logistyczne rozwiną zaawansowane systemy zarządzania łańcuchem dostaw i zoptymalizują przepływ towarów
Handel elektroniczny (e-commerce) zacznie się rozwijać z nowymi rozwiązaniami

II dekada XXI wieku

Zapotrzebowanie na usługi logistyczne i dostawy towarów będzie stale rosło. Udział handlu online w ogólnym wolumenie sprzedaży zwiększy się.

Teraz czas na analityczną część naszej zabawy w przewidywanie przyszłości. Będąc mądrzejsi od ekspertów (ponieważ wiemy czy ich wizje wypełniły się, czy nie), sprawdźmy jak sprawdziły się poszczególne trendy.

Wiodące trendy – FACT CHECK!

Rozwiązania komunikacyjne (internet, telefon, GPS)

Prognoza trafna!

Wszystkie dotychczasowe przewidywania sprawdziły się ponad oczekiwanie, smartfony są nieodłącznym elementem życia codziennego a aplikacje mobilne pozwalają zarówno na śledzenie i zarządzanie flota jak i sprzedaż online. Można spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia aplikacji zarówno po stronie przewoźnika jak i pasażera.

Nowoczesne źródła napędu

Prognoza nietrafna!

Poważne prace podjęte zostały tylko w zakresie pojazdów wodorowych, pierwsze pojazdy pojawiły się na początku tysiąclecia. Rozwój technologii postępuje ale jest o wiele bardziej ograniczony i wolniejszy niż zakładano a oczekiwania konsumentów i zachęty ze strony rządu skierowane są raczej w stronę pojazdów elektrycznych.

Napęd elektryczny

Prognoza mieszana!

Firmy rozpoczęły intensywne prace nad pojazdami elektrycznymi pod koniec lat 90 XX w, rozwój ten jest wolniejszy od zakładanego, ogranicza go też brak odpowiedniej infrastruktury. Zachęty finansowe dla producentów i nabywców aut elektrycznych oraz świadomość ekologiczna zwiększa stopniowo popularność tych samochodów, ale przewidywana pełna elektryfikacja do 2019 roku nie spełniła się. W 2023 roku udział ‘elektryków’ w sprzedaży nowych samochodów na świecie wynosił 14%.

Nowe typy pojazdów

Prognoza nietrafna!

Technologie autonomiczne istnieją i są stale rozwijane lecz ich rozwój jest bardzo powolny. Problemem będzie też certyfikacja takich pojazdów w wielu krajach oraz względy prawne i bezpieczeństwo transportu. Pojawiły się pierwsze próby z dronami pasażerskimi, można zatem ostrożnie założyć, że obydwie te technologie odegrają pewną rolę w nadchodzących latach. W ogólnej ocenie należy jednak wziąć pod uwagę, że po dwudziestu latach od rozpoczęcia prac, branża nie dysponuje cały czas nadającymi się do użytku rozwiązaniami. Kapsuły transportowe, rozwiązania wielkogabarytowych transportów kosmicznych oraz PRT dostępne są póki co wyłącznie w literaturze SF.

Rozwój infrastruktury – tendencje globalne

Prognoza mieszana!

Nie powstała, przewidywana na początku lat 90 XX wieku, ogólnoświatowa sieć tuneli międzymiastowych i międzykontynentalnych, natomiast poczyniono pewne inwestycje w rozwoju metra i innych miejskich rodzajów transportu podziemnego. Znaczący wzrost ilości połączeń powietrznych w drugiej połowie lat 90 oraz wzrost handlu międzynarodowego przyniósł inwestycje w lotniska i porty, lecz ilość budowanych dróg i obwodnic wzrosła w mniejszym niż oczekiwane stopniu. Sieć kolejowa powiększyła się w znaczący sposób tylko w Europie i Azji, pozostałe kontynenty polegają w coraz większym stopniu na transporcie ciężarowym, powodującym zanieczyszczenie i korki. Poważnym problemem jest ciągle brak dostatecznej ilości stacji ładowania dla samochodów elektrycznych i wodorowych.

Rozwój infrastruktury w Polsce

Prognoza nietrafna!

Przewidywania przemian ustrojowych w Polsce były takie, iż gospodarka rynkowa automatycznie wymusi poprawę stanu jakości i sieci połączeń dzięki działaniom przewoźników i organizatorów ruchu. Plany gospodarcze większości krajów rozwiniętych, zakładające szerokie inwestycje w budowę sieci dróg i transportu zbiorowego, uczą nas jednak, iż to spójna i długofalowa polityka administracyjna (której w Polsce niestety brak) ma największy wpływ na infrastrukturę transportową. Kolejne próby rozwiązania problemów infrastrukturalnych w Polsce, budowy stacji centralnych czy wspomożenia przewoźników autobusowych nie zostały wdrożone w życie lub nie przyniosły oczekiwanych skutków a dostęp do infrastruktury w niektórych regionach się nawet pogorszył. Ilość przewożonych kolejami towarów i pasażerów pozostaje na stałym poziomi a łączny (lokalny i międzymiastowy) przewóz pasażerów komunikacją osobową maleje kosztem rosnącej ilości prywatnych samochodów osobowych.

Transport pozostały niż autobusowy

Prognoza mieszana!

Wstępne przewidywania rozwoju branży lotniczej spełniły się, lecz jej wzrost w drugiej połowie lat 90 zatrzymały wydarzenia związane z zamachem na WTC i rosnące ceny paliw. Sieć kolejowa jest ciągle rozwijana w większości krajów (wzrost w skali światowej) a transport intermodalny stał się, zgodnie z przewidywaniami, ważnym elementem globalnej logistyki. Operatorzy komunikacji miejskich wprowadzają zintegrowane systemy biletowe (MaaS) zachęcając pasażerów do korzystanie z różnych opcji przemieszczania się. W większości krajów rozwiniętych można zauważyć spadek użycia samochodów prywatnych, trend ten niestety nie dotyczy Polski. W latach 1993-2016 przewoźnicy autobusowi stracili łącznie ¾ pasażerów i w miejsce tej komunikacji, zwłaszcza lokalnej, pojawił się samochód prywatny. Działania administracyjne w Polsce, jak system dopłat i ulg czy gimbusy, pogłębiły tylko to zjawisko.

Ekologia i zrównoważony rozwój

Prognoza trafna!

Potrzeba ograniczenia emisji gazów cieplarnianych skłoniła wielu producentów do inwestycji i rozwoju aut elektrycznych i hybrydowych. Przewidywania dotyczące paliw alternatywnych można również uznać za trafione, rośnie też rola transportu publicznego, który jest podstawowym narzędziem wpływania na poziom zanieczyszczeń i zatłoczenia na drogach dostępnym w Polsce włodarzom miasta. Jeżeli nie zmniejszy się nacisk opinii publicznej na kwestie związane z zagrożeniami klimatycznymi, możemy spodziewać się dalszych inwestycji w komunikację masową – na poziomie miast i aglomeracji.

Transport publiczny

Prognoza trafna!

Prognoza wzrostu roli transportu masowego spełniała się w poprzednich dekadach. Transport ten koreluje pozytywnie z zagadnieniami ochrony środowiska i obniżania kosztów życia mieszkańców miast. Systemy informatyczne wspomagają zarządzanie trasami, komunikację z pasażerami czy monitoring zużycia paliwa. Wiele miast w Polsce inwestuje w rozwój swoich sieci komunikacyjnych i jest dzięki temu nadzieja na odwrócenie trendu rosnącego użycia samochodów prywatnych.

Rozwiązania biznesowe

Prognoza trafna!

Prognozy dotyczące udziału handlu online w ogólnym wolumenie sprzedaży sprawdzają się pełni. Wielkie nadzieje związane z rozwojem tego handlu trochę przyhamowały co prawda po bańce dot-com w drugiej połowie lat 90, lecz po dwudziestu latach od tamtych wydarzeń, technologia połączeń i sieć komunikacji pokrywająca Ziemię umożliwia szybki i tani dostęp do danych. Równolegle z tym pojawiają się rozwiązania biznesowe oparte na bieżącym śledzeniu floty i zamówień, co znacznie zwiększa efektywność wykorzystania zasobów (w tym kierowców) oraz pozwala prowadzić obrót w warunkach wirtualnych. Pojawiają się pierwsze zastosowania mechanizmów sztucznej inteligencji do obsługi pasażerskiej. Wzrost handlu bezpośredniego online z dostawą pod drzwi (lub do paczkomatu) oraz rosnąca ilość mieszkańców miast oznacza też rosnące zapotrzebowanie na transport.

 

 

Poznaj nas bliżej