Zapraszamy do wspólnego zastanowienia się, jakie były trendy rozwoju transportu w poprzednich dekadach i czy przewidywania wpływają w jakiś sposób na to, co czeka nas w roku 2024 i następnych?
Każdy człowiek żywotnie związany z logistyką – od właściciela, dyspozytora i kierowców do klientów i dostawców – zadaje sobie pytanie: co przyniosą kolejne lata w branży? Ile będzie zleceń, jaki będzie rynek, gdzie będą największe zagrożenia? W System-1 zadajemy sobie dokładnie te same pytania od ponad 30 lat, śledząc zarówno zmiany w przewozach jak i w informatyce. W niniejszym artykule chcielibyśmy nie tyle pobawić się we wróżenie z fusów, ile spróbować podejść do problemu bardziej metodycznie. Sprawdzimy, jakie przewidywania dotyczące rozwoju transportu i logistyki mieliśmy dotychczas przyjemność (czasem niestety wątpliwą) usłyszeć i które z nich się sprawdziły, a które nie. Dla dopełnienia analizy zastanowimy się też, jaka była różnica w prognozach i ich wypełnieniu się w skali światowej oraz w skali Polski.
Lata 90. XX wieku
Technologia
- rozwiązania komunikacyjne – oczekiwano przede wszystkim dużego postępu w telefonii komórkowej i komunikacji satelitarnej
- nowoczesne źródła napędu – duże nadzieje pokładano w silnikach elektrycznych, wodorowych, energii słonecznej czy maglevie
- nowe typy pojazdów – tutaj zakładano pojawienie się nie tylko pojazdów autonomicznych ale i rosnącą popularność pojazdów latających oraz PRT (personal rapid transit) i kapsuł transportowych
Infrastruktura
- w miastach powstaną liczne tunele i kolejne podziemne, kontynenty i regiony również połączone zostaną siecią tuneli, przyspieszając podróże, redukując korki i zanieczyszczenia
- będą kontynuowane inwestycje w drogi, lotniska czy systemy parkowania
- zmiana ustrojowa w Polsce zaowocuje większą ilością inwestycji w infrastrukturę
Transport pozostały niż autobusowy
- prognozowano wzrost znaczenia transportu lotniczego
- transport intermodalny, czyli łączenie środków transportu jak kolejowy z morskim, czy komunikacji miejskiej z rowerami, miał grać coraz większa rolę
- zanikać będzie użycie samochodów prywatnych
Ekologia i zrównoważony rozwój
- nowe technologie zmniejszą korki i zanieczyszczenia
- transport publiczny będzie szybszy i sprawniejszy
- stworzą się miasta ekologiczne i przyjazne pieszym
Biznes
- pojawią się nowe modele biznesu, pozwalające efektywniej kształtować usługi, transport będzie coraz szybszy, tańszy i bardziej dostępny
- nastąpi progres w e-commerce
- prywatyzacja i konkurencja w sektorze autobusowym w Polsce doprowadzi sama do większej różnorodności i efektywności usług
1 dekada XXI wieku (lata 2000 – 2009)
Technologia
- oczekuje się dalszego wzrostu telekomunikacji i znaczenia internetu
- technologie GPS, zarządzania flotą i inne innowacje pomogą optymalizować trasy
- pojawią się samochody hybrydowe, elektryczne i wodorowe, głównie w odpowiedzi na kryzys paliwowy
Infrastruktura
- globalizacja handlu spowoduje rozwój infrastruktury transportowej, zwłaszcza portów, terminali kontenerowych i lotnisk
- wzrośnie znaczenie bezpieczeństwa pasażerów i towarów – mają pojawić się nowe procedury i technologie z tym związane, zmianie ulegnie sposób budowy i obsługi np. terminali pasażerskich
- tabor autobusowy w Polsce będzie modernizowany w miarę postępującej prywatyzacji przewoźników
Transport pozostały niż autobusowy
- transport lotniczy pasażerski będzie coraz popularniejszy i dostępny
- nadzieje pokłada się w transporcie kolejowym, ocenianym jako wydajniejszy od pozostałych transportów lądowych
- transport morski pozostanie kluczowym środkiem przewozu towarów na dużą odległość
Ekologia i zrównoważony rozwój
- rosnąca liczba ludności na świecie spowoduje większe zapotrzebowanie na transport miejski (wzrost zaludnienia postępuje przede wszystkim w miastach)
- transport kolejowy pojawia się stale w orbicie zainteresowań, tym razem jako generujący mniejsze zanieczyszczenia w dużych skupiskach ludności
- rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów skłoni branżę transportową (również w Polsce) do poszukiwania nowych zrównoważonych ekologicznie rozwiązań np. samochody niskoemisyjne
Biznes
- postępująca globalizacja handlu wymusi lepsze zarządzanie, nastąpi zoptymalizowanie międzynarodowego przepływu towarów i łańcuchów dostaw
- wzrost e-commerce możliwy będzie dzięki nowym rozwiązaniom logistycznym i dostawczym
- systemy informatyczne i e-bilety w Polsce staną się powszechnie stosowane
2 dekada XXI wieku (lata 2010 – 2019)
Technologia
- użycie aplikacji online zarówno w zarządzaniu jak i do informacji pasażerskiej będzie powszechne
- nastąpi wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi, do 2019 nastąpi pełna elektryfikacja samochodów pasażerskich
- spodziewany jest szybki rozwój technologii autonomicznych
- drony pasażerskie będą odpowiedzią na korki i brak miejsc parkingowych
- pojawi się możliwość wielkogabarytowych transportów kosmicznych
Infrastruktura
- nastąpi dalszy rozwój autostrad, mostów, tuneli i portów, w Polsce wprowadzono szereg rozwiązań administracyjnych, które miały to wspomóc
- w krajach rozwiniętych dyskutowana jest potrzeba ujednolicenia rozwiązań transportowych i standaryzacji środków transportu
Transport pozostały niż autobusowy
- wzrośnie zainteresowanie transportem intermodalnym i środkami jak rowery i hulajnogi elektryczne, które będą podstawowym i powszechnym środkiem transportu w miastach
- zanikną tradycyjne środki transportu
- rola transportu lotniczego i morskiego pozostanie na poziomie analogicznym do lat poprzednich
Ekologia i zrównoważony rozwój
- transport publiczny będzie coraz dostępniejszy, wydajniejszy i ekologiczny
- współdzielenie pojazdów ma rozwiązać częściowo problem zanieczyszczenia i braku miejsc postojowych w miastach
Biznes
- wzrośnie udział handlu online w ogólnym wolumenie sprzedaży
- pojawią się jeszcze lepsze i efektywniejsze systemy zarządzania logistyką
W następnym artykule – jakie były wiodące trendy wynikające z przedstawionych wyżej przewidywań i które z nich spełniły się, a które pozostały w sferze marzeń?
Polecane artykuły