Wszystkie przedsiębiorstwa prowadzące księgi rachunkowe mają obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji. Jedną z nich jest inwentaryzacja należności, którą dokonuje się poprzez potwierdzenia sald. Jak to zrobić? ·
Inwentaryzację należności można przeprowadzić na dowolny dzień w okresie trzech miesięcy przed końcem roku obrotowego, a więc w jednostkach, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, salda można potwierdzać już od października.
Do kontrahenta należy wysłać – z prośbą o potwierdzenie – 2 egzemplarze pisma z informacją o wysokości salda należności wraz z wykazem dokumentów i kwot, które składają się na wskazaną wysokość salda.
Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald może odbywać się tradycyjnie – w formie pisemnej lub elektronicznej.
Przy pomocy potwierdzeń sald można zweryfikować również salda zobowiązań.
Potwierdzenia sald należności w systemie Veritum
System Veritum umożliwia:
- emisję potwierdzeń sald należności i zobowiązań w formie papierowej i elektronicznej na koniec dowolnego miesiąca
- emisję specyfikacji do potwierdzenia sald
- odnotowanie dat wpływu potwierdzeń sald należności
- ewidencję potwierdzeń sald obcych /które wpłynęły do firmy/
Szczegółowy poradnik potwierdzenia sald należności pobierzesz poniżej.